Aktualności

Gdy­by człowiek wie­dział jak Bóg go kocha, umarłby ze szczęścia. Jan Vianney

Pielgrzymka marianek, ministrantów i lektorek do opolskiej katedry i nie tylko…

10. marca wyruszyliśmy z pod kościoła parafialnego o godz. 9.00, w liczbie 50. pielgrzymów. Dysponowaliśmy nowym autobusem. Przez Strzelce Op. udaliśmy się prosto do najważniejszego miejsca diecezji opolskiej – kościoła katedralnego p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego.
Na miejscu byliśmy o godz. 10.00. Rozpoczęliśmy od zwiedzania katedry. Częściowo o randze i wyposażeniu katedry mówił nam ksiądz – wikariusz katedralny. Resztę z osobistych doświadczeń i z przewodnika opowiedziałem sam.
Poznaliśmy m.in. główny ołtarz, kaplicę Marki Bożej Opolskiej, miejsce spoczynku księcia Jana Dobrego, kaplice boczne i chrzcielnicę. Po modlitwie – o godz. 11.00 – udaliśmy się na zewnątrz gdzie czekała na nas pani z Wydawnictwa św. Krzyża. Z wielkim zaangażowaniem opowiadała nam i pokazywała na konkretnych urządzeniach proces powstawania książek, folderów i plakatów – od pomysłu do jego realizacji. Około godz. 11.40 przybyliśmy do Radia Plus gdzie czekał już na nas spiker Artur Pieczarka. Mieliśmy okazję poznać zasady funkcjonowania radia, jego wyposażenie i perspektywy rozwoju. Na godz. 12.10 przybyliśmy do kościoła ojców franciszkanów. Tu czekał na nas przewodnik. Przedstawił nam historię kościoła, byłego zamku, który kiedyś znajdował się tuż obok. Mówił też o franciszkanach – gospodarzach tego kościoła i klasztoru. Później zaprowadził nas do krypty grobowej gdzie spoczywają książęta opolscy, fundatorzy oraz duchowni.
Niestety historia nie oszczędziła nawet tego miejsca (grabieże, powodzie). Po krótkiej modlitwie przed wystawionym Przenajświętszym Sakramentem w kościele udaliśmy się pod opolski ratusz. Po zapoznaniu się z jego historią udaliśmy się do kościoła Matki Bożej i św. Wojciecha na „Górkę”. Po poznaniu jego historii i modlitwie udaliśmy się na miejsce, w którym ponad 1000 lat temu głosił ewangelię św. Wojciech. Wcześniej głosił także w Jemielnicy i Dobrodzieniu.
Po zejściu z „Górki” udaliśmy się pod kościołek św. Sebastiana, który został ufundowany przez mieszkańców Opola, jako wotum wdzięczności Bogu za ustanie zarazy w 1680 roku. Dedykowany został św. Sebastianowi jako patronowi zadżumionych.
Około 13.00 byliśmy pod Kurią Biskupią. Po zapoznaniu z jej funkcjonowaniem udaliśmy się do Domu Księży Emerytów, by tam spotkać się z byłym księdzem proboszczem naszej parafii – Adamem Igielskim.
Po miłej i sympatycznej rozmowie oraz wiekowych wspomnieniach, po gorącym podziękowaniu i zaproszeniu do naszej parafii udaliśmy się pod katedrę do autobusu.
Jednym z głównych punktów pielgrzymki było zwiedzanie Wyższego Seminarium Duchownego. Na miejscu byliśmy o godz. 13.45. Oprowadzał nas kleryk naszej parafii Łukasz Szablicki i jego kolega. Zwiedziliśmy m.in. nowoczesną kaplicę akademicką p.w. św. Jadwigi Śląskiej i św. Stanisława męczennika, halę gimnastyczną, reflektorarz (jadalnię), podwórko seminaryjne, siłownię i kawiarenkę gdzie czekała na nas gorąca herbata z cukrem.
Na zakończenie mieliśmy okazję zobaczyć jeszcze piękną aulę wydziału teologicznego uniwersytetu. Akurat w tym dniu, przed naszą wizytą odbyło się tutaj wręczenie honorowego doktoratu kard. Waltrowi Kasprowi i Hansowi Potteringowi.
Po pożegnaniu z Opolem udaliśmy się drogą powrotną do naszej parafii. Jednak pielgrzymi nie chcieli jeszcze wracać, więc musiałem coś jeszcze wymyślić. I udało się. Po długim negocjowaniu z młodym portierem, wpuszczono nas na teren przepięknego, świeżo wyremontowanego pałacu w Izbicku. Kiedyś znajdowała się tutaj Zasadnicza Szkoła Rolnicza i Technikum Hodowlane, którego jestem absolwentem.
Pielgrzymkę przeżyliśmy bardzo radośnie i pobożnie. Spotkaliśmy dużo życzliwych nam osób – za co wyrażamy im słowa wdzięczności. Przez Górę św. Anny do naszej parafii wróciliśmy o godz. 17.15.